צוות מרכז החממה יצא לטיול
בתאריך 6.9.2023 המרכז יצא לטיול גיבוש בחיפה
את הטיול התחלנו במסלול נחל שיח, ראינו את מנזר הכרמליתים וביקרנו בעין אל פרג' (מעיין הישועה) ובוסתן כיאט
לאחר מכן נסענו לכיוון חוף דדו וסיכמנו שנה של עשייה ופיתוח בפרויקט מודלים לחשיבה, דיברנו על היעדים ותכנית העבודה לשנה הבאה, מחקרים ושיתופי פעולה לשנת תשפ"ד
את הטיול סיימנו עם ארוחה בחוף הים
!וכמובן שלא שכחנו לתעד, נתראה בטיול הבא
הקבוצה עסקה בנושא: Representation
ההרצאה והדיון התמקדו במשוב ויזואלי חדשני שמאפשרת פלטפורמת המרא"ה אשר משתקף אוטומטית ומאפשר לחוקרים ולמורים ללמוד על האסטרטגיות המתמטיות שהתלמיד השתמש בנושא השוואת שברים בהתבסס על הדוגמאות שלו
.הדיון היה עשיר והועלו בו שאלות לשימוש במשוב מסוג זה ומחקרים עתידיים
.המאמר נכתב בשיתוף פעולה עם פרופ' מיכל ירושלמי
המאמר הוא חלק ממחקר גדול הבוחן את יעילותה של פלטפורמת להערכה מעצבת דיגיטלית לגיאומטריה בבתי ספר יסודיים
מטרת המאמר לתאר את עקרונות העיצוב של משימות הערכה מעצבת דיגיטלית אפקטיביות ואותנטיו להיבטים שונים בגיאומטריה התואמים את תכנית הלימודים הלאומית הישראלית לכיתות ה
באמצעות גישת המחקר המבוססת עיצוב גיבשנו את המרכיבים החיוניים לעיצוב משימות הערכה מעצבת דיגיטלית על פי הספרות המחקרית
לאחר יישום הפעילויות ובהתייעצות עם שלושה קבוצות מומחים שונים (מומחים בפלטפורמה, מומחים בחינוך מתמטי ומורים מקצועיים) עיצבנו את המשימות מחדש וניסחנו את עקרונות העיצוב. אנו מתארים מחקר מחזורי בעקבות פעילות גבהים במשולש
בכנס ה- PME 46 שהתקיים בחודש יולי באוניברסיטת חיפה הציגה המאסטרנטית קארין אלוש מאמר שנכתב בשיתוף פעולה עם ד"ר שי אולשר וד"ר יניב ביטון.
המאמר עוסק בנושא: החלטות של מנוע למידה אדפטיבי מנקודת מבט דידקטית
המחקר מתאר את השיקולים וההחלטות של המנוע האדפטיבי בהתאמת מסלול למידה עבור כל תלמיד בסביבת למידה "שברים בדרך שלי" לכיתה ד'. בדקנו ותרגמנו את החלטות המנוע מתהליכים אלגוריתמים לנקודת מבט דידקטית, תהליכי הוראת מתמטיקה ותהליכי למידה – עד כמה שניתן
ממצאי המחקר מראים שינוי ברצף המשימות, דילוג קדימה ואחורה עבור תרגול וחיזוק הנושאים, טיפול בתפיסות שגויות שזוהו תוך כדי שמירה על התלמיד במצב מאותגר ולא משועמם או מתוסכל. רוב, אבל לא כל ההחלטות אלגוריתמיות תוארו מנקודת מבט דידקטית, המאפשרת פרספקטיבה ביקורתית על השינויים שנעשו במסלולי הלמידה של התלמיד
בכנס ירושלים ה11 לחינוך מתמטי שהתקיים בצורה היברידית בפברואר, הוזמן ד"ר שי אולשר לתת הרצאת מליאה
ההרצאה שכותרתה: אינטראקציות בהוראה ולמידה של מתמטיקה מנקודת המבט של הטכנולוגיה
לכל אינטראקציה של המרא"ה יש כללים, נורמות, יכולות ומגבלות. לא תמיד המרא"ה מבינה מה רוצים, וגם כאשר היא מבינה - לא תמיד היא יכולה לספק לנו את מה שאנחנו מבקשים, או בצורה בה אנו מבקשים זאת. כדי שנוכל להשתמש, להעריך, ואף לבקר את היכולות של הטכנולוגיה להשתתף בתהליך הלמידה וההוראה של מתמטיקה, כדאי לנסות להתבונן על האינטראקציות השונות גם מנקודת המבט של הטכנולוגיה
בהרצאה שי הציג אינטראקציות של טכנולוגיה בשלבים שונים ועם גורמים שונים בתהליכי למידה והוראה של מתמטיקה, ודרכן נותחו דרכי העבודה המשותפות, האפשרויות והמגבלות השונות
לצפייה בהרצאה לחצו כאן
:מרכז החממה מברך את הדוקטורנטית אמל קעדאן, על הצגתה המוצלחת בכנס הבינלאומי
PME45 (45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education)
:אמל, דוקטורנטית בחוג לחינוך מתמטי הציגה את המאמר שכתבה יחד עם פרופ' מיכל ירושלמי, בנושא
Engaging with online elaborated feedback as a mediation tool in the mathematical argumentation process.
.הכנס נערך ב- 18-23 ליולי 2022 באוניברסיטת אליקנטי- ספרד
!צוות מרכז החממה יצא לטיול
בתאריך 5.7.2022 המרכז יצא לטיול גיבוש במושב אמירים בצפון
את היום התחלנו בסיור במושב, עברנו במצפה מנחם, בבית 77 (מאפייה צמחונית), השתתפנו בחוויה מוסיקלית מקומית ומשם המשכנו לסדנת טקסטיל מדהימה בסטודיו מרומיה בהנחיית מיכל קלסובסקי שדאגה לסיור המלמד והמעניין ולסדנה
בין הסיור לסדנה סיכמנו שנה של עשייה ופיתוח בפרויקט ודיברנו על היעדים ותכנית העבודה לשנה הבאה בהיבטים של פיתוח תכנים, מחקר ושיתופי פעולה עם מערכת החינוך לשנת תשפ"ג
את היום סיימנו בארוחת צהריים בדיר אל אסד
!וכמובן שלא שכחנו לתעד, נתראה בטיול הבא
!תראו מי בא לבקר אותנו במרכז
ב-23 ביוני 2022 השתתפה קבוצה של תלמידי כיתות ט' מבית ספר נזירות סנט ג'וזף מנצרת במפגש סיום פרויקט מודלים לחשיבה באוניברסיטת חיפה
במהלך המפגש התלמידים עבדו על פעילות אחרונה, קיימנו שיחה עם ד"ר שי אולשר לסיכום והחלפת רשמים, הענקת תעודות הוקרה על ההשתתפות בפרויקט, ונערך סיור באוניברסיטה שכלל ביקור במוזיאון הכט ובספרייה
קבוצה זו של תלמידים השתתפה בפרויקט מודלים לחשיבה במהלך שנת הלימודים תשפ"ב, בליווי והדרכתו של המורה יוסף עואבדי, כחלק ממחקר לתואר שלישי של הדוקטורנטית מונה רוחאנה-תומא בהנחיית ד"ר שי אולשר ופרופ' מיכל ירושלמי
בין המטרות של מחקר זה היא לבחון כיצד תלמידים עובדים עם פעילויות אורייניות ממוחשבות במתמטיקה הכוללות בעיות הקשורות למציאות, סימולציות ממוחשבות, ולהן יותר מתשובה אחת נכונה
.מרכז החממה מברך את המאסטרנטית ניבין עפיפי על השתתפותה בכנס הארצי לחינוך מתמטי בחינוך העל-יסודי
הכנס התקיים בתאריך 6.6.2022 בקיבוץ שפיים, ובו ניבין הציגה משימות ממוחשבות בגיאומטרית המרחב בנושא תיבה ופירמידה שפיתחתה לצורך המחקר שלה העוסק בנושא: "השפעת השימוש בפרספקטיבות שונות, גרירה, סיבוב, ומשוב, על היכולת של התלמידים לבנות, לזהות, למיין ולתאר אובייקטים גיאומטריים במרחב"
משימות אלו, בנוסף על היותן משימות למידה הן יכולות גם להוות משימות הערכה, בהצגה התאפשרה התנסות של המורים במשימות השונות
המשימות בנויות בסביבת המרא"ה STEP, המשלבת יישומוני גיאומטריה דינמית GeoGebra
המשימות בנויות כך שהלומדים ייחשפו למושגים השונים בשיטה האינדוקטיבית שדרכה התלמיד יתוודע לדוגמאות ואי-דוגמאות רבות, יתנסה בעצמו וילמד באמצעותן על הכלל עם שימוש בגיאומטריה דינמית
מרכז החממה מברך את הדוקטורנטית ח'ולוד אבו ריא על השתתפותה בכנס הארצי לחינוך מתמטי בחינוך העל-יסודי
הכנס התקיים בתאריך 6.6.2022 בקיבוץ שפיים, ובו הציגה ח'ולוד את המחקר שלה המתמקד באינטראקציה של המורה עם סביבה המנתחת באופן אוטומטי את התשובות של התלמידים לפי מאפיינים שונים, ומספקת למורה ניתוח הגשות של כל תלמידי הכיתה, גם מעבר לנכונות התשובה
במהלך הסדנה הוצגו שתי משימות בגיאומטריה כך שהמורים המשתתפים התנסו בפתרון אחת המשימות, ולאחר מכן המורים התוודעו לשימושים האפשריים בדוחות ניתוחי הלמידה של הגשות התלמידים למשימה. שימוש בניתוחי הלמידה עוזרים למורה לשנות את הפרקטיקה שלו ולהפוך אותה ליותר מתמקדת בתלמידים
מונה תומא, מנהלת תוכנית מודלים לחשיבה ויוליה בגדדי, מצוות הפיתוח הציגו את תוכנית מודלים לחשיבה לקהל המורים והמנהלים ביום העיון בנושא תכניות במתמטיקה יישומית לחטיבות הביניים באוניברסיטת תל אביב שנערך בתאריך 1.6.22
יום העיון אורגן ע"י רשת ערי מצוינות - רשת מקצועית של רשויות לקידום מצוינות בלימודי מתמטיקה ומדעים בחטיבות ביניים
!תראו מי בא לבקר אותנו במרכז
שמחנו לארח במרכז החממה במהלך חודש מרץ את ד"ר דניאל ת'ורם מאוניברסיטת סיגן בגרמניה
דניאל בא לחיפה על מנת לעבוד על מחקר משותף בנושא הערכה עצמית מול אוטומטית תוך שימוש בסביבת המרא"ה. במהלך הביקור עשינו לו היכרות עם הצוות וחברי הקבוצה שלנו, הוא למד יותר על העשייה שלנו במרכז, ובנוסף השתתף במפגשי קבוצת המחקר שמתקיימים פעם בשבוע
:בתאריך 16.3.22 דניאל אף הציג לקבוצת המחקר את תחום המחקר שהוא עוסק בו
Technology in the mathematics classroom– empowering students and teachers.
אבל הביקור לא כלל רק עבודה. בנוסף לסיורים בין כותלי אוניברסיטת חיפה, חברי הקבוצה ערכו לו סיורים ברחבי הארץ: ים המלח, נצרת, עכו וקיסריה.
!וכמובן לא שכחו לתעד את הכל
מרכז החממה מברך את ח'ולוד אבו ריא, על הצגתה המוצלחת בכנס הבינלאומי:
CERME12 (The 12th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education)
ח'ולוד,דוקטורנטית בחוג לחינוך מתמטי, הציגה את המאמר שכתבה יחד עם ד"ר שי אולשר, בנושא:
Teachers formative assessment practices when interacting with learning analytics.
.הכנס נערך ב 2-6 לפברואר 2022 באופן מקוון ע"י האוניברסיטה הפתוחה בבוזן-בולזאנו, איטליה
מוזמנים לצפות בסרטון ההצגה בעמוד הפייסבוק של המרכז
מרכז החממה מברך את אמל קעאדן, על הצגתה המוצלחת בכנס הבינלאומי:
CERME12 (The 12th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education)
אמל,דוקטורנטית בחוג לחינוך מתמטי, הציגה את המאמר שכתבה יחד עם פרופ' מיכל ירושלמי, בנושא:
Online feedback designed to support self-reflection while solving fraction example-eliciting tasks.
.הכנס נערך ב 2-6 לפברואר 2022 באופן מקוון ע"י האוניברסיטה הפתוחה בבוזן-בולזאנו, איטליה
מוזמנים לצפות בסרטון ההצגה בעמוד הפייסבוק של המרכז
מרכז החממה מברך את מונה תומא, על הצגה מוצלחת בכנס הבינלאומי:
CERME12 (The 12th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education)
מונה,דוקטורנטית בחוג לחינוך מתמטי, הציגה את המאמר שכתבה יחד עם ד"ר שי אולשר, בנושא עקרונות עיצוב משימות מידול מבוססות מחשב במתמטיקה.
.הכנס נערך ב 2-6 לפברואר 2022 באופן מקוון ע"י האוניברסיטה הפתוחה בבוזן-בולזאנו, איטליה
מוזמנים לצפות בסרטון ההצגה בעמוד הפייסבוק של המרכז
מרכז החממה מאחל בהצלחה בהצגה בכנס CERME12 לאמל קעדאן, חולוד אבו ריא, ומונה תומא מקבוצת המחקר של פרופ' מיכל ירושלמי וד"ר שי אולשר.
The 12th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education
הכנס ייערך ב 2-6 לפברואר 2022 באופן מקוון ע"י האוניברסיטה הפתוחה בבוזן-בולזאנו, איטליה
!בהצלחה
In the afternoon, Daniel presented on the theme: Understanding STEP without reference to the platform.
* This workshop is supported by the I-CORE Program of the Planning and Budgeting Committee and The Israel Science Foundation